Effektivisera ditt skrivande med hjälp av AI

ai digtala verktyg trender Dec 12, 2023

För dig som vill finslipa ditt och dina kollegors skrivande och få fart på innehållsproduktionen i er verksamhet, erbjuder AI en värld av möjligheter. Men hur börjar man egentligen, och hur kan AI bli en naturlig del av ditt skrivande? Här går vi igenom hur du kan snabba upp produktionen med hjälp av AI!

AI-utvecklingen rusar

AI har verkligen varit på tapeten under 2023, och är utan tvekan här för att stanna. Lanseringen av ChatGPT har öppnat en helt ny värld av möjligheter. På Skrivskolan pratar vi med många företag som är intresserade av AI-verktygens olika användningsområden vid textproduktion, men många vet inte hur de kan använda verktygen bäst för att snabba upp arbetet.

Det finns inga gränser för hur du kan ta hjälp av AI för att snabba upp många delar av ditt liv, och skrivandet är inget undantag. Under skrivprocessen kan du till exempel använda AI som hjälpreda för:

1. Idégenerering och planering

Att hitta rätt ämne, vinkel eller budskap kan vara halva jobbet ibland. Här kan AI-verktyg ge dig en hjälpande hand genom att generera en mängd kreativa förslag baserat på det underlag du ger den. Vad du får tillbaka kan underlätta stort när du planerar ditt innehåll eller ska komma igång att skriva en viss typ av text.

2. Struktur och textproduktion

AI kan hjälpa dig att snabbt få ner idéer, skapa strukturer för blogginlägg och skriva utkast. Med AI-verktyg som exempelvis ChatGPT kan du generera text som blir en grund för texterna du ska skriva. Alltså, med grovjobbet gjort, kan du ägna mer tid åt att bearbeta, finslipa och piffa. Det sparar dig både tid och energi!

3. Redigering och korrekturläsning

När du har ett utkast av en text kan AI även hjälpa dig med redigeringen. AI-verktyg kan effektivt upptäcka grammatiska fel, föreslå förbättringar och till och med anpassa texten efter din målgrupps preferenser.

Promptsen är hela grejen

AI kan vara en fantastisk hjälpreda i din skrivprocess. – om du använder verktygen rätt. För tänker du inte igenom vad du ska mata verktyget med kan AI faktiskt stjälpa dig i ditt skrivande. Du hade ju aldrig gett en dålig beställning till en människa och tänkt att du ska få ut något bra från det, eller hur? På samma sätt bör du tänka när det kommer till AI.

Med välformulerade och väl genomtänka prompts eller beställningar kan du lära AI-verktyg att leverera idéer, strukturer, utkast och bearbetningar som rimmar med ditt varumärke och tonläge. Att skriva en bra prompt är en konst som kräver övning. Och övning ger färdighet!

Ta en kurs i att skriva med AI

Att integrera AI i din skrivprocess kan vara spännande, men det kan också kännas överväldigande. Vår kurs "Skriva med AI" är skräddarsydd för att hjälpa dig och ditt företag att komma igång och bli bättre på att skriva med AI. Kursen är blandad med lärorik läsning och roliga övningar och ger dig en grundläggande förståelse för hur du bäst kan använda AI för att ta fram och bearbeta text.

Du får också lära dig hur du integrerar AI-verktyg på ett effektivt sätt i hela skrivprocessen, från idégenerering och strukturering till skapande och korrekturläsning av texter. Här kan du läsa mer om vår kurs i att skriva med AI.

Boka en företagsanpassad AI-utbildning med Skrivskolan

Om du är sugen på ett mer anpassat upplägg, kommer vi gärna ut till er verksamhet och föreläser om att skriva med AI. Vi går igenom AI:ns historia och ger konkreta tips på hur du kan tillämpa olika verktyg i ditt dagliga arbete.

Vissa av våra uppdragsgivare börjar med vår korta digitala kurs för att sedan gå vidare och boka en mer anpassad workshop med fokus på praktisk tillämpning. Andra väljer att boka ett kortare inspirationstillfälle och en efterföljande workshop. Kontakta oss så pratar vi vidare om upplägg anpassat efter era specifika behov, utmaningar och önskemål!