Därför bör du ge dina medarbetare en AI-utbildning

ai lärande Jul 09, 2024

AI är kul, nytt och spännande. Det tycker i alla fall många medarbetare. Så hur kommer det sig att så få arbetsplatser har ordentliga rutiner på plats gällande användningen av AI för sina anställda – och ännu färre erbjuder sina medarbetare relevanta utbildningar i ämnet? Vi går igenom varför du bör satsa på att utbilda dina medarbetare i AI och utveckla gedigna rutiner och verktyg för arbetet.

Många verksamheter ligger efter i AI-arbetet

På Skrivskolan förstår vi varför diskussionerna kring AI aldrig tar slut – och vi vill helst inte sluta prata om det själva heller. Möjligheterna med AI är oändliga, och riskerna likaså. Därför vet vi också hur viktigt det är för dig som arbetsgivare att ligga i framkant och erbjuda såväl AI-utbildning som gedigna riktlinjer för AI-användning idag. Undersökningar visar dock att många verksamheter inte ännu erbjuder detta för sina medarbetare.

Enligt en undersökning av Salesforce (med drygt 71 000 respondenter, varav 1 000 i Norden) framkommer det till exempel att hela 19 procent av de medverkande kan tänka sig att lämna sin arbetsgivare om de inte får någon form av AI-utbildning.

Här är några relevanta siffror vi har tagit med oss från rapporten från Salesforce:

• 10 % svarar att deras arbetsgivare har tydliga policyer för användandet av AI.

• 10 % svarar att arbetsgivaren har erbjudit utbildning inom säkerhet och etik.

• 14 % säger att de utbildar sig själva inom AI (de som lär sig AI gör det alltså på egen hand).

Människor vill kunna AI

Dessutom menar många att AI-kunskaper är eftertraktade – människor vill kunna AI och ser det som en del av utvecklingen inom karriären. Inte så konstigt med tanke på hur mycket möjligheter som finns med AI. Här kommer ytterligare några siffror från rapporten som kan vara värda att nämna:

• 50 % tror att bättre AI-kunskaper gör att de efterfrågas mer på sin arbetsplats.
  • 33 % tror att bättre AI-kunskaper leder till en befordran.
  • 37 % tror att bättre AI-kunskaper leder till högre lön.

Dina medarbetare är det absolut viktigaste du har och AI-kompetenta medarbetare är en ovärderlig tillgång för ditt företag – både vad gäller kultur och affärer. Och nu ska vi berätta varför.

AI-utbildning + din arbetsplats = sant

Detta faktum har vi kommit fram till under vår tid som föreläsare och kursledare inom ämnet. Att erbjuda AI-riktlinjer, AI-verktyg och AI-utbildning åt dina anställda öppnar många dörrar för dig som arbetsgivare. Förutom att jobbet underlättas och effektiviseras, kan du ligga i framkant i ämnet. Så samtidigt som företagets produktion blir snabbare, erbjuder du dina medarbetare möjlighet till utveckling. Och vem vill inte vara bland de första på en ganska orörd boll?

Skrivskolan lär dig skriva bättre med AI

På Skrivskolan är vi ofta ute och föreläser och coachar verksamheter, marknads- och kommunikationsavdelningar som vill bli bättre på att använda AI i sin contentproduktion eller sitt övergripande kommunikationsarbete. Många bokar oss för ett första lite kortare inspirationstillfälle och sedan kommer vi tillbaka för en längre och lite mer praktisk workshop. I många fall är vi sedan tillgängliga efter utbildningens slut för att coacha och uppdatera teamet löpande.

Vi anpassar ofta våra upplägg efter vad varje specifik verksamhet är i behov av. Vill du börja med vår korta digitala kurs i att skriva med AI för att sedan boka en större workshop för hela teamet? Eller ser du hellre att vi kommer ut till er verksamhet direkt och föreläser, inspirerar och håller praktiska övningar? Vi bollar gärna era behov för att hitta det optimala lärotillfället.

Tillsammans med vår systerbyrå Stockholms Skrivbyrå tar vi också fram promptbibliotek och GPT:s – så att hela er verksamhet dessutom kan bli bästa vän med AI.

Sugen på att höra mer om våra AI-utbildningar?

Vi tackar aldrig nej till en kopp kaffe och ett trevligt samtal. Tillsammans tar vi fram ett upplägg som passar er – och gör dig till dina medarbetares bästa vän med en rolig och lärorik AI-utbildning! Säg hej till oss här