Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av erbjudanden och nyheter från Skrivskolan!

Varför ska man ha en företagsblogg?

blogg Mar 12, 2024

Alla företag, stora som små, borde ha en företagsblogg. Har du inte en så är det hög tid att börja blogga nu. En företagsblogg som sköts om hjälper dig att bygga varumärke och driva affärer. Och för dig som vill klättra i sökmotorerna är det ett perfekt sätt att bygga en väv av sökord. Här går vi igenom varför det är så bra att ha en företagsblogg och tipsar om vilken online-kurs som kan passa dig som vill komma igång ordentligt med företagsbloggen!

Du skapar en relation till din målgrupp

Företagsbloggen är en utmärkt kommunikationskanal för att skapa trovärdighet och en relation till din målgrupp. Här har du chansen att visa vad du kan och vem du är. Du kan vara bjussig med kunskap och väcka nyfikenhet genom träffsäkra vinklar. Lägger du ner tid på att skapa bra innehåll, får du otroligt mycket tillbaka. Det ökar chansen för potentiella kunder att lägga just ditt företag på minnet och välja er när de väl är redo för ett köpbeslut. Bloggen ger er ett ansikte, och människor är mer benägna att göra affärer med andra människor, eller hur?

En företagsblogg boostar din webbplats

Med en blogg får du en naturlig plats på webben att fylla med innehåll. En blogg kräver inte samma nyhetsvärde som en artikel till exempelvis ett press- eller nyhetsrum. I företagsbloggen kan du blanda olika typer av texter som är relevanta för målgruppen. Det bästa är om det är innehåll som leder de rätta googlarna till dig. För att synas så bra som möjligt i sökmotorerna är det bra om dina blogginlägg är sökordsoptimerade, det vill säga att du använder sökord och fraser i texten som speglar vad du vet eller tror att din målgrupp googlar på. Att sökordsoptimera en text handlar också om att skriva läsvänligt. En välskriven och strukturerad text är mumma för Google.

En blogg ger relevant innehåll att dela vidare

Utöver att skriva blogginlägg anpassade för sökmotorerna så är dessa texter utmärkt content att aktivt sprida vidare. Dina sociala kanaler eller nyhetsbrev behöver fyllas med relevant innehåll vilket innebär att tiden du lägger på att skriva ett blogginlägg dessutom ger dig content till andra kanaler än din webbplats. Med en väl genomtänkt content marketing-strategi skapar du en bra struktur för just detta.

Du samlar kunskap om din målgrupp

En blogg som du fyller med relevant innehåll ger dig något riktigt värdefullt på köpet – nämligen insikter om din målgrupp. Har du kopplat webbplatsen till ett analysverktyg, exempelvis Google Analytics kan du se vilka blogginlägg som blir mest lästa. På så sätt får du en inblick i vad dina besökare finner intressant. Det är insikter som du kan använda för att anpassa din kommunikation, som i slutändan kan leda till affärer.

Skrivskolan – skrivkurser för dig som vill skriva mer och bättre

Oavsett om du är anställd på ett företag eller driver eget är det alltid fördelaktigt att kunna formulera en text – och du behöver inte vara en utbildad skribent. På Skrivskolan tror vi att alla har förmågan att skriva en intressant text, så länge man har verktygen och viljan.

Vi erbjuder nischade kurser inom skrivande och digital kommunikation – helt och hållet digitalt. Är du sugen på att komma igång med företagsbloggen eller väcka liv i den du redan har? Kika på vår kurs om att skriva träffsäkra texter till företagsbloggen.

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.